Tags: Employees, Health, HR, wellbeing

Effectief zorg organiseren voor je werknemers

Om effectief zorg te organiseren voor je werknemers, is het belangrijk om te focussen op preventie en het bevorderen van een gezonde levensstijl. Dit kan worden bereikt door regelmatig aanbieden van gezondheidscontroles, toegang tot mentale gezondheidszorg en private oplossingen zoals gepersonaliseerde programma’s. Het communiceren van deze zorgvoorzieningen naar werknemers via verschillende kanalen is essentieel om bewustzijn en gebruik van de beschikbare middelen te bevorderen.

Wachtlijsten in de zorg worden steeds langer. Dat betekent dat jouw zieke medewerker mogelijk langer ziek gemeld is, terwijl hij of zij wacht op een behandeling. Dat is niet fijn voor je medewerker en ook je organisatie ondervindt daar nadeel van. Wacht jij tot de overheid in actie komt om de zorgcrisis te bestrijden, of ga je zelf toegang tot zorg organiseren voor je medewerkers?

Als werkgever heb je behoorlijk wat invloed op de gezondheid van medewerkers. Allereerst zorg je er natuurlijk voor dat de kans op ziekte of arbeidsongevallen door het werk minimaal is. Daarnaast kun je je medewerkers stimuleren om zo gezond mogelijk te leven. Mensen die gezond eten en voldoende bewegen, worden namelijk minder snel ziek. Dreigen je medewerkers toch mentaal of fysiek tegen problemen aan te lopen, dan kun je als organisatie hulp bieden. In de Verenigde Staten is toegang tot zorg tegenwoordig al de belangrijkste arbeidsvoorwaarde. Ook in Nederland gaat het die kant op. Hieronder lees je hoe je zorg opneemt in het arbeidsvoorwaardenpakket van je organisatie.

Aandacht voor leefstijl

De arbeidsmarkt is krap. Een volledig pakket aan arbeidsvoorwaarden helpt om nieuw talent aan te trekken. Zorg maakt daar in Nederland steeds vaker een onderdeel van uit. In een gezondheidsbeleid leg je vast welke mogelijkheden jouw organisatie biedt op het gebied van preventie en ziekte. Daarnaast kun je een health & wellbeing-visie opstellen. Daarin ga je een stapje verder door een visie vast te leggen op een gezonde leefstijl. Je beschrijft welke maatregelen jouw organisatie neemt om werknemers te stimuleren gezond te eten en voldoende te bewegen.

Welke mogelijkheden heb je nu eigenlijk op dit gebied? Allereerst moet je als werkgever je medewerkers het periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO) aanbieden. In dit PAGO ligt de focus op risico’s die het werk met zich meebrengt voor de gezondheid en veiligheid van de medewerkers. Uit het onderzoek volgt advies aan werkgever en werknemer over beschermende maatregelen. Zo kan de werkgever ziekte en uitval door het werk voorkomen. Dan is er ook nog het preventief medisch onderzoek (PMO). Dat onderzoek is als het ware een PAGO+; er is in dit onderzoek namelijk ook aandacht voor leefstijl. Het aanbieden van het PMO – en hier actief over communiceren – is een mooi startpunt.

Private oplossingen aanbieden

Ook kun je denken aan private oplossingen die toegang bieden tot zorg. Hieronder vind je een greep uit de mogelijkheden.

  • Je kunt een abonnement afsluiten op een bedrijf dat zich focust op vitaliteit en welzijn. Medewerkers kunnen een zelfscan doen en krijgen daarna gepersonaliseerde content te zien. De focus ligt niet op ziekte voorkomen, maar op gezond en fit zijn.
  • Je kunt ook denken aan een portaal waarin medewerkers een afspraak kunnen inplannen op een gezondheidsthema naar keuze. Diverse zorgprofessionals helpen de werknemers dan met hun vragen. Je geeft alle medewerkers een eigen budget waarmee ze naar eigen inzicht afspraken kunnen inplannen.
  • Ook kun je medewerkers toegang geven tot mentale hulp, bijvoorbeeld in de vorm van digitale gesprekken met een psycholoog. Dat is laagdrempelig en hulp is snel beschikbaar. Dit kan medewerkers helpen die twijfelen of ze bij hun huisarts moeten aankloppen voor hulp en opzien tegen de lange wachtlijsten in de GGZ.
  • Je kunt ook een bedrijfsmaatschappelijk werker inzetten. Die kan waar nodig hulp bieden. Dat kan met name specifieke doelgroepen binnen je personeelsbestand helpen, bijvoorbeeld medewerkers die onlangs een dierbare hebben verloren. Een mantelzorgmakelaar kan mantelzorgende medewerkers wegwijs maken in alle wet- en regelgeving. Die kennis helpt hen om de juiste keuzes te kunnen maken en hulp aan te vragen waar nodig.
  • Ook kun je hulp aanbieden om de juiste weg te vinden in het zorgaanbod, bijvoorbeeld door als werkgever een bedrijf in de arm nemen om te assisteren bij een eerste diagnose en second opinion. Zo kan de medewerker sparren over of hij of zij wel bij de juiste specialist terechtkomt.
  • Tot slot kun je werknemers ook financieel advies laten inwinnen. Inzicht in financiën kan bij werknemers met een krappe portemonnee een hoop stress schelen.

De kosten voor deze vormen van zorg komen niet allemaal voor rekening van je bedrijf. Online GGZ-hulp of wachtlijstbemiddeling worden bijvoorbeeld vergoed vanuit de basisverzekering. Je helpt je medewerkers slechts op weg. Een belangrijk aandachtspunt is de privacy. Je zult iemand moeten inhuren, omdat je je als werkgever geen vragen mag stellen over de gezondheid van medewerkers.

Communiceer!

Heb je je zorgvoorzieningen goed ingericht, denk dan aan de interne communicatie. Medewerkers moeten natuurlijk te weten komen van welk aanbod ze gebruik kunnen maken. Zet op een rijtje welke zorg je biedt. Een thema kalender helpt je om er regelmatig aandacht aan te besteden. Je kunt bijvoorbeeld elke maand een bepaald gezondheidsthema uitlichten en daar concrete oplossingen bij aandragen.

Blijf je zorgvoorzieningen promoten via verschillende kanalen. Bijvoorbeeld via je ondernemingsraad, de preventiemedewerker, HR en de managers. Maak er een agendapunt van in de teamoverleggen, zet het in nieuwsbrieven, benoem het regelmatig in presentaties van het MT, zet het op het intranet en hang een poster op bij de koffieautomaat. Zo doe jij er alles aan om je werknemers fit en gezond te houden, en laat je potentiële werknemers zien dat je als werkgever ook rondom zorg veel te bieden hebt.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het inventariseren van de mogelijkheden en het opstellen van een goed beleid? Wij helpen je graag! Neem contact op met onze adviseurs via www.mercer.nl.

Tags: Employees, Health, HR, wellbeing
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel
Uit De Thema Wellbeing & Vitaliteit

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.