Do’s

Denk goed na over je doelgroep

Wie is de ideale kandidaat? Over welke persoonlijke en professionele kwaliteiten beschikt deze? Wat vindt de ideale kandidaat belangrijk in zijn of haar werk? Krijg je doelgroep en wie je wilt bereiken scherp. Pas als je weet wie de doelgroep is, kun je een verhaal maken dat hen aanspreekt.

Laat huidige werknemers aan het woord

Bereid een aantal open vragen voor die je kunt voorleggen aan de werknemers die in beeld komen. Richt deze vragen niet te veel op de werkzaamheden of projecten zelf. Dan krijg je een algemeen verhaal over de taken waar een specifieke werknemer zich mee bezighoudt, in plaats van dat je de kijker een gevoel geeft van hoe het is om voor jou te werken.

Maak de aantrekkelijke baan concreet

Aan een antwoord als: “Ik vind het leuk om hier te werken omdat de projecten uitdagend zijn” heb je niet zoveel. Dat kan gelden voor iedere werkgever. Vraag dus door. Wat is er uitdagend aan de projecten? Zijn er concrete voorbeelden te noemen van een project dat uitdagend was en uiteindelijk succesvol is afgerond?

Door verder te vragen kun je die soundbites krijgen die een waardevolle toevoeging zijn aan de video.

Schets een waarheidsgetrouw beeld

Een arbeidsmarktcommunicatie video moet een waarheidsgetrouw beeld geven van jouw bedrijf als werkgever. Zeg niet dat de sfeer informeel is als werknemers schriftelijk via de secretaresse een afspraak moeten maken om de baas te spreken. Als je eerlijk bent over hoe het is om voor jou te werken, trek je eerder de juiste mensen aan. Ook voorkom je dat waardevolle werknemers na een paar maanden weer vertrokken zijn omdat het bedrijf niet aan hun verwachtingen voldoet.

Don’ts

Vermijd een algemeen verhaal

Met de genoemde do’s in het achterhoofd, benadrukken we hier nog dat je vooral geen algemeen verhaal moet houden over je bedrijf. Wat jouw bedrijf doet, kan een kandidaat ook op de website lezen. De kracht van een wervingsvideo is juist dat je een potentiële sollicitant een indruk kan geven van hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. Denk hierbij aan de unieke bedrijfscultuur en de mogelijkheden voor persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Maak geen script voor werknemers

In de praktijk merken we vaak dat bedrijven een script willen schrijven voor werknemers. Dat is vragen om problemen, want werknemers zijn geen acteurs!

Eenmaal op de set wordt iemand voor de camera gezet, schijnen de lampen in het gezicht en staan de mensen op kantoor hem of haar verwachtingsvol aan te kijken. Iemand voelt ineens de druk wat invloed heeft op het resultaat. Het half uur ingeplande filmtijd, loopt al snel op naar een uur en de kosten lopen op. Niet bepaald een efficiënt proces. En, dan is het nog maar de vraag of er met het gefilmde materiaal een goede video gemaakt kan worden. Zelfs als de zinnen foutloos zijn vastgelegd, komt een ingestudeerd script namelijk vaak nep en mechanisch over. Niet doen dus.

Een arbeidsmarkt video maken?

Er komt een hoop kijken bij het maken van een goede arbeidsmarkt video. Hoe professioneler je het aanpakt hoe groter de kans is dat de video jullie goed helpt bij het aantrekken van de juiste mensen. Ook een arbeidsmarktcommunicatie video of werknemers testimonial laten maken? Wij gaan graag met je in gesprek. Alvast wat voorbeelden bekijken kan hier: Arbeidsmarktcommunicatie video’s