Ben je even niet in de gelegenheid of stemming om te lezen en luister je liever een podcast? Dan ben je op deze pagina aan het juiste adres. Hier vind je onze podcast collectie.
Selecteer op thema en vind je podcast.
Podcasts
Podcast
Dynamic Skills Podcast – Deel 2: Meike Salvadó-de Reede & Tessa Peetoom
Samen met Oracle gingen wij in gesprek met HR-leiders over dynamic skills.
Podcast
How to HR #2: Er is talent genoeg, maar je moet er wel mee aan de slag
Hoe trek jij de beste mensen aan voor jouw organisatie en hoe behoud je talent? Dat is waar deze aflevering van How to HR om draait. Gasten Kees Gabriëls (Talent On) en Hans van der Loo (schrijver van oa bestsellers "Teaming" en "Werkvuur") nemen je mee in de wereld van toekomstbestendige talentontwikkeling.
Podcast
Dynamic Skills Podcast – Deel 1: Raymond Tuerlings & Raymond van Hattem
Samen met Oracle gingen wij in gesprek met HR-leiders over dynamic skills.
Podcast
#16 Over de ‘aandachtsofficier’
Stine Jensen (filosoof, schrijver, programmamaker) schreef in december een column over een mogelijk nieuw fenomeen… de aandachtsofficier. Leuke aanleiding om eens dieper in te zoomen op het thema 'aandacht'. Van alle tijden, heel belangrijk, maar waarom zijn we er toch zo zoekend in?
Podcast
How to HR #1: Werknemers verlaten niet hun baan, maar hun leidinggevende
Het leiderschap van de toekomst; dat is waar deze eerste aflevering van How to HR om draait. HR-expert Remco Mostertman gaat samen met sociaal-entrepeneur Roos Wouters en hoogleraar Bas Kodden in op de employee experience en het belang van transparantie, groei en ontwikkelingsmogelijkheden.
Podcast
#15 Over leidinggeven in tijden van drukte en stress
De rol van leidinggevenden is cruciaal bij het hanteren van werkdruk in organisaties. Deze rol is de laatste decennia behoorlijk van kleur verschoten. Waar voorheen de beste inhoudelijke man of vrouw de baas werd van het team, wordt nu vaker gezocht naar degene die anderen goed faciliteert om het werk te kunnen doen.
Podcast
#14 Over toxische werkomgevingen
De reconstructie in De Volkskrant over wat er zich achter de schermen van DWDD afspeelde, vormt de aanleiding voor deze aflevering. Het lijkt er sterk op dat hier sprake was van een toxische werkomgeving. Maar wat is dat nu eigenlijk en kun je er ook iets tegen doen?
Podcast
#13 Over eindejaarsstress
Of je nu van de feestdagen houdt of dat je ze haat... De eindejaarsperiode gaat altijd met stress gepaard. Wat zit er toch in ons allen dat dit elke keer weer gebeurt? Daarover gaat deze aflevering.
Podcast
#12 Over de prijs van perfectionisme
'Perfectionism spells paralysis' is een beroemde uitspraak van Winston Churchill. En daar zit veel waarheid in. Mensen die onhaalbaar hoge doelen stellen putten zichzelf (en soms ook anderen) uit. Het goede nieuws is, dat daar wel degelijk iets aan te doen is.
Podcast
#11 Over werkdruk-verhogend gewoontegedrag
Gewoontegedrag vertonen we automatisch, zonder erbij na te denken (ongeveer de helft van onze gedragingen). Meestal is dit heel efficiënt en helpen automatismen ons om energie te besparen. Maar wat nou als het gewoontegedrag juist zorgt voor energielekken?
Podcast
#10 Over het leed dat hybride werken heet
Kantoor-werkomstandigheden hebben flinke impact op hoe medewerkers hun werk ervaren. Gedoe en veranderingen in die werkomstandigheden spelen mee in het ervaren van werkdruk. Het hybride werken geeft binnen menig organisatie een flinke zoektocht voor managers en medewerkers. Hoe maken we dit werkbaar?
Podcast
#9 Over de kracht van mindfulness en ACT
We nemen deze keer twee methoden onder de loupe. Methoden die effectief zijn gebleken om in te zetten bij mensen met spanningsklachten. Zowel mindfulness als diverse vormen van gedragstherapie (waaronder ACT), worden regelmatig onderzocht op hun effectiviteit.
Podcast
#8 Over re-integratie bij psychisch verzuim; de do’s en de don’ts
Deze 8e aflevering van (werk)drukdrukdruk gaat over de do's en don'ts bij re-integratie na psychisch verzuim. Hier valt namelijk veel winst in te behalen. Letterlijke kostenwinst door een gestagere terugkeer van een zieke medewerker met zo min mogelijk kans op terugval. Maar hoe doe je dat precies?
Podcast
#7 Over fris starten na de vakantie met behulp van timemanagement
Heldere doelen en slimme omgang met tijd helpen bij het maken van een frisse start. Juist zo'n periode na de vakantie is heel geschikt om met nieuwe gedragsvoornemens te beginnen. Het aloude Eisenhower-model van Stephen Covey helpt daarbij.
Podcast
#6 Over hoe stress- en burnoutcoaching in de praktijk werkt
In deze 6e aflevering leggen we stress- en burnoutcoaching onder de loupe. Hoe ziet zo'n coaching traject er nu eigenlijk in de praktijk uit en wat gebeurt daar allemaal in? Vanaf het moment van aanmelden tot de fase waarin de terugkeer naar werk (en de match mét dat werk) de nodige aandacht vraagt; we lopen het hele traject op praktische wijze door. Inclusief vragen en oefeningen die daarbij horen.
Podcast
#5 Over de drie bouwstenen voor een gezonde organisatie
Een gezonde organisatie is aantrekkelijk om voor te werken. Met drie belangrijke bouwstenen bouw je zo’n soort organisatie. Zoek de kracht van je organisatie en doe dit samen met je medewerkers.
Podcast
Miniserie 5/5: Er zijn maar 5 minuten voor nodig
Je kunt net zoveel podcasts luisteren, blogs lezen, video’s bekijken en boeken vergaren, maar als je niks verandert dan verandert er ook niks. Gelukkig zijn er maar 5 minuten voor nodig!
Podcast
Deel 3 van podcast drieluik: HR-leiders in gesprek over talent
Samen met Great Place to Work gingen wij in gesprek met HR-leiders over talent. Het resultaat is een prachtig drieluik waarin we alle facetten van talent aan de orde komen. Great Place to Work vanuit haar expertise over het creëren van een cultuur van vertrouwen waarin voor ieders talent ruimte is, en de HR-leiders met mooie voorbeelden uit de praktijk.
Podcast
Deel 2 van podcast drieluik: HR-leiders in gesprek over talent
Samen met Great Place to Work gingen wij in gesprek met HR-leiders over talent. Het resultaat is een prachtig drieluik waarin we alle facetten van talent aan de orde komen. Great Place to Work vanuit haar expertise over het creëren van een cultuur van vertrouwen waarin voor ieders talent ruimte is, en de HR-leiders met mooie voorbeelden uit de praktijk.
Podcast
Miniserie 4/5: Is dit het probleem van jouw stress en onrust?
Ervaar je stress van je mailbox? Heb je een verstoorde privé-werkbalans? Worstel je met een te hoge werkdruk? Het zou zomaar eens kunnen zijn dat het een groot aandeel hiervan gaat naar jouw telefoon en hoe je dit gebruikt.
Podcast
Deel 1 van podcast drieluik: HR-leiders in gesprek over talent
Samen met Great Place to Work gingen wij in gesprek met HR-leiders over talent. Het resultaat is een prachtig drieluik waarin we alle facetten van talent aan de orde komen. Great Place to Work vanuit haar expertise over het creëren van een cultuur van vertrouwen waarin voor ieders talent ruimte is, en de HR-leiders met mooie voorbeelden uit de praktijk.
Podcast
Miniserie 3/5: Minder stress van je mailbox? Gebruik het buddysysteem
Een gemiddelde kantoormedewerker krijgt 80 mails per dag. Variërend van mails van collega’s, offerte aanvragen van opdrachtgevers tot nutteloze reclame. Niet elke mail hoeft opgepakt te worden of is urgent, maar toch is de overstromende mailbox voor veel medewerkers een stressor.
Podcast
Miniserie 2/5: Een betere privé-werkbalans? Start hier
Een verstoorde privé-werkbalans zorgt voor stress en onrust en dit heeft zijn weerslag op het (werk)geluk, gezondheid en vitaliteit van de medewerkers. Hoe herstel je een verstoorde privé-werkbalans zodat je een gezonde balans krijgt die werkt voor jou?
Podcast
#4 Over goed slapen en waarom dit relevant is voor werkgevers
Deze aflevering gaat over het belang van goed slapen en waarom dit relevant is voor werkgevers. Het speelt een rol bij het ervaren van werkdruk. Het is daar zowel het gevolg als soms ook de oorzaak van. Bijvoorbeeld als mensen door privé sores slecht slapen en hun werk minder goed aan kunnen. Sowieso is het een katalysator van klachten. Slecht slapen vergroot de kans op uitval door overspanning en is daarmee echt iets waar werkgevers alert op moeten zijn.